Meditatia are efecte asupra fizicului si psihicului

Meditatia reduce inflamatia cronica

meditatiaMeditatia sau transa ca si tehnica de reducere a stresului, a fost initial folosita pentru pacientii cu dureri cronice, presupunand o concentrare a atentiei asupra respiratiei, a senzatiilor corpului si a continutului mental, in timp ce pacientul statea relaxat pe scaun, se plimba sau practica yoga.

S-a realizat un studiu care a comparat doua metode de reducere a stresului: meditatia/transa si un alt program care avea ca scop imbunatatirea calitatii vieti prin alte metode (educatie nutritionala, activitate fizica, imbunatatirea echilibrului si intarirea muschilor, si terapia prin muzica).
Ambele grupe au avut aceeasi perioada pentru a invata tehnica de la instructor si la fel de mult timp pentru a practica acasa.

Pentru a induce stresul la subiecti s-a folosit testul Trier de stres social si o crema cu capsicina pentru a induce inflamatia la nivelul pielii, dupa care s-a evaluat in ce masura cele doua tehnici au fost eficiente. Rezultatele arata ca ambele tehnici au fost eficiente in reducerea stresului, insa meditatia/transa a fost eficienta in mod deosebit in reducerea inflamatiei, ceea ce ar putea aduce un real beneficiu pe termen lung persoanelor care sufera de inflamatii cronice.

Rezultatele au importanta in mod deosebit pentru pacientii care nu tolereaza medicatia clasica sau care au folosit-o timp indelungat si resimt efectele adverse, pentru cei care prefera abordarile si terapiile naturale sau pentru pentru cei care pur si simplu nu si-o permit.

Alte studii demonstreaza ca meditatia/transa poate imbunatati capacitatea de concentrare a atentiei, poate reduce riscul de mortalitate la pacientii cu boli cardiovasculare, imbunatateste sistemul imunitar si poate duce la o creativitate sporita.

Conform cercetarilor meditatia poate sa produca mai mult decat o simpla stare de relaxare: are efecte de lunga durata asupra functiilor cognitive (atentie, memorie) si poate influenta felul in care traim anumite evenimente.

Meditatia imbunatateste creativitatea, s-au analizat 2 forme de meditatie:

1. Monitorizarea deschisa – o tehnica ce presupune ca subiectul sa fie receptiv la toate gandurile si senzatiile resimtite fara a-si concentra atentia asupra unei idei sau obiect in mod deosebit

2. Concentrarea atentiei – tehnica cere subiectului sa se concentreze pe un anumit gand sau obiect

Tipuri diferite de meditatie au efecte diferite

Monitorizarea deschisa duce la imbunatatirea gandirii divergente, adica subiectii au gasit mai multe idei (exemplu de exercitiu: gasiti cat mai multe intrebuintari pentru un creion), in timp ce al doilea tip de meditatie nu a produs nici o schimbare relevanta.

Efecte asupra simptomelor de depresie si anxietate

O alta cercetare arata ca 30 de minute de meditatie zilnic reduce simptomele de anxietate si depresie; s-au analizat informatiile primite de la 3515 subiecti care aveau o serie de simptome psihice si fizice: anxietate, depresie, insomnie, dependenta de substante, diabet, boli cardiovasculare, durere cronica si cancer. Rezultatele arata imbunatatiri doar in in ceea ce priveste anxietatea, depresia si durerea cronica. Explicatia este ca prin meditatie subiectii invata sa se concentreze pe momentul prezent si invata un alt mod de a-si controla reactiile la emotii si ganduri caracteristice in anxietate.