Dependenta de telefon si shopping

Dependenta de telefonul mobil

dependenta de telefonul mobilEsti convins ca nu poti iesi din casa fara telefon? Daca ti se termina bateria devii disperat sa gasesti o sursa de energie, iar cand nu ai semnal te cuprinde un sentiment de pustiu si panica?

Dependenta de telefonul mobil si de trimis mesaje este determinata de impulsivitatea noastra si de placerea de a cumpara si acumula lucruri, fac parte din cultura noastra, care a facut din ele nu doar un bun de consumat ci un simbol al statutului social. O consecinta importanta a folosirii excesive a tehnologiei este scaderea calitatii relatiilor sociale.

“Nu pot trai fara telefonul mobil!”

Cercetarile au ajuns la concluzia ca dependenta de telefon este data de materialismul persoanei si impulsivitatea acesteia, pe care le satisface si le alimenteaza in acelasi timp: nelinistea data de impulsivitate (lipsa de autocontrol) este satisfacuta de usurinta cu care putem folosi telefonul, iar pe viitor devenim din ce in ce mai obisnuiti cu interactiuni sociale mediate de un obiect (daca pot sa ii spun imediat la telefon prietenului meu informatia, atunci nu o sa ma mai intalnesc cu el) si ne face din ce in ce mai nerabdatori pe viitor.

Telefonul, in mod deosebit cand folosim sms-uri ne protejeaza de reactia sociala imediata si functioneaza ca o masca, ne ajuta sa fim altcineva, este aproape ca si cum ai fi anonim, de aceea s-a observant ca oamenii au tendinta de a fi mai rautaciosi sau de a-si crea o imagine falsa atunci cand comunica prin mesaje online sau la telefon.

Cel mai bun mod de a relationa este cel fata in fata, aduce cele mai multe satisfactii, te obliga sa comunici sincer (pentru ca interlocutorul tau iti percepe si limbajul nonverbal) ne permite sa ne atingem si ne ajuta sa simtim mai puternic legatura cu celalalt.

“Nu ma pot opri din Shopping!”

dependenta de shoppingDesi se confrunta cu consecinte financiare, sociale si emotionale negative, dependentii de shopping tot nu se opresc; o cercetare noua arata ca acest comportament este alimentat de slaba capacitate de management a banilor si credinta ca lucrurile noi aduc fericirea.
10% din adultii din tarile vestice afirma ca au o problema cu cumparatul compulsiv, care ii face sa piarda controlul; ei cumpara lucruri chiar daca nu au nevoie de ele sau poate chiar nu le doresc.

Dependentii de shopping au 2 caracteristici comune: ignora informatiile despre propriul buget, se prefac, pretind ca nu stiu cati bani mai au, iar a doua este faptul ca sunt in permanenta cautare a senzatiei de placere intensa asociata cumparaturilor, spunand ca le aduce fericire sau chiar ca ii poate schimba ca oameni: ca le schimba imaginea, relatia, ca le creste increderea in sine sau reputatia.

Cercetarea s-a facut de 1600 de subiecti care au afirmat ca sunt materialisti (pun foarte mare pret pe valorile materiale, mai mult decat pe celelalte tipuri de valori), si ca indiferent de sex, varsta sau venitul lunar, nu sunt atenti la sumele cheltuite, la cat au luat de pe cardul de credit, nu sunt atenti la cheltuielile lunare si la facturi, nu ii intereseaza limitele finaciare.

Cercetatorii sugereaza ca noile preferinte de a face cumparaturi online au o mare contributie la aceasta dependenta pentru ca acest mod de a cumpara separa placerea de a cumpara de ideea neplacuta de a da bani pe obiectul respectiv. In cazul in care consideri ca in viata ta exista semne de dependenta de shopping, specialistii spun ca facand niste eforturi foarte mici, cum ar fi sa iti urmaresti extrasul de cont si sa faci o lista cu facturile lunare, poate sa transforme o dependenta in simpla placere.