Psihologie de Craciun

Mai bine daruiesti decat sa primesti

 

cadouri de craciunDe Craciun primesti mai multe cadouri decat oferi? Cercetatorii au descoperit reale avantaje aduse sanatatii celui care daruieste comparativ cu cel care primeste, in mod deosebit oferirea de sustinere celor dragi. Este surprinzator pentru ca in general lumea considera ca suportul este benefic celui care il primeste, nu neaparat celui care il ofera.

Studiul a fost facut pe 20 de cupluri tinere heterosexuale care se aflau in relatii bune, cu ajutorul unui RMN, astfel: celor 20 de femei din cuplu li se efectua un RMN in timp ce partenerului i se aplicau sau nu socuri electrice, in functie de grupul experimental in care se aflau aveau sau nu voie sa isi tina partenerul de mana si sa ii ofere sustinere.

Cercetatorii au descoperit ca atunci cand aveau voie sa ofere sustinere partenerului, RMN-ul arata o activitate sporita in creierul femeii in zona corespunzatoare recompenselor, in plus femeile au declarat ca odata cu sporirea sustinerii oferite partenerului au simtit si o imbunatatire a legaturii dintre ei. In cazul in care nu ofereau sustinere, nu a aparut aceeasi activitate cerebrala. Aceasta zona cerebrala este in mod normal activata de placeri simple (ciocolata, sex, bani) insa in acest caz s-a demonstrat o procesare mult mai complexa a acestor date, inhiband in acelasi timp si zonele din creier responsabile cu starea de alerta si stres.  Asadar femeile care aveau cele mai mari satisfactii din faptul ca daruiau sustinere aveau si cele mai scazute nivele de stres.

De ce iti place sa daruiesti?

Explicatia cercetatorilor a fost ca oferind sustinere celor apropiati ne asiguram ca acestia vor trai mai mult, astfel diminuand stresul nostru legat de suferinta lor si marind posibilitatea de a ne duce materialul genetic mai departe. Asadar data viitoare cand ai de facut un cadou de Craciun, poate daruiesti ceva mai mult decat un obiect.

 

Recunostinta de la el sau de la ea?

mama exprima recunostintaStudiile mai vechi sugereaza ca femeile au un avantaj in fata barbatilor atunci cand vine vorba de a simti si exprima recunostinta, cand primesc ceva. S-au realizat 2 studii noi iar primul sutine ca femeile, in comparatie cu barbatii, considera ca exprimarea recunostintei este simpla, nesolicitanta, interesanta si o sursa de entuziasm. In cel de-al doilea studiu au participat atat studenti cat si adulti mai in varsta, iar dupa ce li s-a cerut sa evalueze un episod recent cand au primit un cadou, femeile comparativ cu barbatii au raportat o senzatie mai scazuta de indatorare sau obligatie, si o mai mare recunostinta.

Efecte cele mai slabe le-au avut cadourile primite de barbati in varsta de la alti barbati. Femeile care aveau cele mai mari scoruri la exprimarea recunostintei au avut si cele mai mari scoruri la comportamentul autonon si la sentimentul de apartenenta, iar rezultatele nu sunt atribuite trasaturilor de personalitate.
Barbatii au avut cele mai mici scoruri la a simti si a exprima recunostinta, au facut evaluari mai critice si au avut beneficiile cele mai putine in situatia primirii unui cadou. Cercetarea pune accentul pe cat de importanta este recunostinta, avand in vedere ca recunostinta este corelata cu o sanatate mentala si fizica sporita si ajuta la construirea relatiilor sociale profunde si de lunga durata.

 

Contabilitatea emotionala

 

fara recunostinta pentru baniContabilitatea mentala inseamna ca oamenii isi tin socoteala cheltuielilor folosind categorii sau “etichete mentale”. Autorii unei cercetari sustin ca aceasta procesare mentala poate fi inteleasa mai bine daca examinam ceea ce oamenii simt pentru o anumita suma de bani sau a felului in care “eticheta emotionala” influenteaza cheltuielile.

Atunci cand oamenii primesc bani in circumstante negative, eticheta negativa implica o emotie negativa, pe care oamenii intentioneaza sa o diminueze prin cheltuieli strategice. Sunt analizate 2 astfel de cheltuieli – spalarea banilor si cheltuieli hedoniste. Se pare ca oamenii evita sa isi cheltuiasca banii cu incarcatura emotionala negativa pe lucruri care le-ar face placere (cheltuieli hedoniste) si prefera in schimb sa faca cumparaturi practice sau virtuoase pentru a reduce, sau a “spala” emotia negativa.

Autorii cercetarii numesc acest fenomen de administrare strategica a cumparaturilor “contabilitate emotionala”. Asadar, daca ai bani cu incarcatura emotionala negativa, ce mod mai bun de a-i “spala” decat sa daruiesti cadouri de Craciun celor dragi, insa ai grija sa simti si sa exprimi recunostinta.