Reactia la complimente: performante mari sau invidie

Vrei performante? Fa complimente!

ai performante mari daca faci complimenteAceeasi zona din creier, care este activata cand primim bani, se activeaza si cand primim un compliment, acesta functionand ca o recompensa.

Intr-o cercetare un grup de 48 de adulti au primit ca sarcina sa invete o rutina formata din anumite miscari din degete, sa apase clapele pe o claviatura intr-o anumita ordine, cat mai repede posibil, avand 30 de secunde la dispozitie.
Dupa ce au invatat miscarile, subiectii au fost impartiti in 3 grupuri: unul includea si un evaluator care le facea complimente, al doilea grup privea un alt participant cum primeste complimentele, iar in al treilea grup participantii isi evaluau performanta pe un grafic.
A doua zi, participantii au fost rugati sa repete exercitiul, iar grupul care a primit complimentele a avut cele mai bune performante. Se pare ca in creier, atunci cand primim un compliment este echivalentul unei recompense in bani, ceea ce arata ca recompensa sociala, de multe ori trecuta cu vederea in favoarea celor materiale, poate fi folosita cu acelasi succes pentru obtinerea de performante.

Acest experiment este deosebit de important pentru dezvoltarea si imbunatatirea metodelor pedagogice (profesorii ar putea sa se concentreze mai mult pe lauda decat pe pedeapsa), a mediului organizational (daca sefii ar face mai multe complimente ar putea sa obtina aceleasi rezultate ca atunci cand dau prime) si mai ales in cresterea copilului, ar putea asigura o baza importanta pentru dezvoltarea sa.

Reactii negative la complimentele unor vanzatori

O noua cercetare pune in evidenta cum cumparatorii au reactii negative la complimente primite de la vanzatori, chiar daca sunt considerate sincere; insa chiar daca nu le place cum se comporta vanzatorul nu inseamna ca nu vor cumpara de la el.

Imagineaza-ti cum ar fi sa auzi un vanzator care ii face complimente unui alt cumparator, si cum acesta platise deja pentru marfa, complimentele parea sincere; acesta a fost cadrul experimental folosit de cercetatori, iar dupa ce subiectii auzeau aceasta conversatie erau rugati sa isi spuna parerea despre vanzator; s-au examinat reactiile la complimente care pareau sincere, dar si la cele care pareau false (cele facute de vanzatori inainte ca persoana sa fi cumparat ceva).

Reactia oamenilor la complimente:

  • Reactia imediata, fara sa aiba timp sa analizeze, era negativa
  • Reactia dupa ce trecea timpul si aveau ocazia sa isi formeze opinii si sa se gandeasca mai mult la conversatie, era pozitiva

invidie

Simti invidie si cumperi

Explicatia cercetatorilor este ca a observa pe altcineva care primeste complimente, chiar daca acestea par sincere, produce invidie. Un alt experiment asemanator a demonstrat ca invidia este mai puternica daca persoana care primeste complimentele are caracteristici asemanatoare cu ale celui care asculta (ex. studenti la aceeasi universitate).
Tot motivati de invidie, cumparatorii au cumparat o pereche de pantaloni mult mai scumpa; autorii cercetarilor au concluzionat ca, daca ne raportam strict la cumparaturi, deci la comportamentul final al subiectilor, decizia finala de a cumpara nu este data de reactia negativa la complimentele vanzatorului, ci de dorinta de a diminua sentimentul de invidie pe celalalt cumparator.