Sportul si psihicul

Iluziile vizuale imbunatatesc performanta sportivilor

cum poti imbunatati performanta in sportul tras cu arculUn mod de a trage exact la tinta este de a-ti imagina ca tinta este de fapt mai mare, aceasta este concluzia surprinzatoare la care au ajuns cercetatorii care au studiat o echipa la aruncarea discului care a castigat medalia de aur la nivel mondial. Atunci cand atletii se uita fix la tinta – “quiet eye” – executa mai multe aruncari libere si inscriu mai multe puncte. Sportul cere performanta, oare se poate manipula tinta astfel incat sa fie afectata performanta? 36 de subiecti au aruncat la 2 tinte diferite ca marime, una aparand mai mare datorita unui proiector. Iluzia a functionat, aruncatorii au inscris mai multe puncte in tinta care parea mai mare, explicatia fiind urmatoarea: daca tinta pare mai mare si aruncatorilor le-a crescut increderea in fortele proprii, ceea ce a influentat si performanta.

Ritualuri caraghioase inainte de meci

Cercetarile arata ca sportul este influentat de credintele noastre: purtatul lenjeriei norocoase, ascultarea melodiei norocoase sau dansul Haka ar putea chiar sa imbunatateasca performanta sportiva. Se pare ca activarea unei superstitii prin a spune ceva specific “bafta” sau prin folosirea unui talisman chiar da rezultate; talismanele chiar pot mari increderea si senzatia ca suntem mai buni la ceea ce facem, pot ajuta la stabilirea de obiective mai inalte decat de obicei, pot ajuta la depunerea unui efort suplimentar si la reusita. Cu toate acestea, daca nu crezi in el talismanul nu te va ajuta la nimic, indiferent cate ritualuri ai practica.

sport de performantaNu iti tine un discurs incurajator, pur si simplu urmareste-ti propriile instructiuni

Daca te surprinzi spunandu-ti “O sa reusesti!” cand esti intr-un moment important intr-un joc, cel mai bine este sa-ti explici miscare cu miscare ce ai de facut. Cercetatorii au facut distinctie intre discursurile motivationale pe care si le administreaza jucatorii si discursurile prin care isi dau intructiuni, moment in care sportivii se concentreaza pe miscarea sau sarcina specifica pe care o au de efectuat: “Concentreaza-te!” sau “Ridica-ti cotul!”; s-a descoperit ca motivarea cu discursuri generale nu este la fel de eficienta ca repetarea instructiunilor de realizare a sarcinii.

Se pare ca monologul intern poate imbunatati concentrarea in momentul in care practici sportul, poate mari increderea in sine, regleaza modul in care este depus efortul si controleaza reactiile cognitive si emotionale. Discursurile autoadministrate care presupun instructiuni s-au dovedit mai folositoare pentru sporturile care presupun miscari mai fine, si sarcini noi comparativ cu cele deja bine invatate.

 

Sportul strica daca e prea mult

Sa faci prea mult sport are acelasi efect asupra ta ca atunci cand nu faci deloc; s-au comparat raspunsurile a 1200 de tineri in privinta numarului de ore de activitate fizica facuta saptamanal si nivelul calitatii vietii – sanatate fizica si psihica. Rezultatele ii impart pe participanti in trei categorii, cei care fac cel mai mult sport, o categorie medie si una cu cei care fac cel mai putin, se pare ca in ceea ce piveste calitatea vietii, cei cu scorurile cele mai mari la sport au calitatea vietii ca cei care au scorurile cele mai mici la sport, deci si in acest caz este nevoie de echilibru. Cercetatorii sustin ca cei mai sanatosi indivizi sunt cei care fac o medie de 14 ore de sport pe saptamana, iar tot ceea ce este peste 14 ore pare a face mai mult rau decat bine, sportul incetand sa mai aiba rol de protectie pentru sanatate.