De cat somn ai nevoie?

Recomandarile in functie de varsta pentru somn

necesarul de somn copiiLa inceputul acestui an s-a calculat necesarul de somn pentru fiecare grupa de varsta, incepand de la nou nascuti pana la adultii din grupa de peste 65 de ani. S-au luat in calcul peste 320 de cercetari in domeniul somnului, legate de durata si efectele duratei somnului si au ajuns la urmatoarele concluzii:

  • Nou-nascuti (0-3 luni) – 14-17 ore de somn pe zi
  • Copii intre 4 si 11 luni – 12-15 ore pe zi
  • Copii intre 1 si 2 ani – recomandarea este intre 12 si 14 ore pe zi
  • Copii prescolari (3-5 ani) – 10-13 ore de somn pe zi
  • Copii intre 6 si 13 ani – recomandarea este intre 9 si 11 ore pe zi
  • Adolescenti (14-17 ani) – 8-10 ore de somn pe zi
  • Tineri adulti (18-25 de ani) – 7-9 ore de somn pe zi
  • Adulti (26-64 de ani) – recomandarea este de 7-9 ore de somn pe zi
  • Adulti peste 65 de ani – intre 7 si 8 ore pe zi

Ce se intampla daca dormi prea putin?

nu poti sa dormiEfectele negative in cazul somnului insuficient sunt numeroase, la nivel fizic si psihic. Exista studii care arata ca cei care sunt privati de somn au tendinta sa se ingrase, pentru ca atunci cand nu dormi destul ai tendinta nu doar sa mananci mai mult ci creierul tau te va determina sa mananci mai ales grasimi, in comparatie cu celellate grupe de mancare.

Un alt efect al privarii de somn este si aparitia tulburarilor de memorie la varsta adulta; deci chiar daca este adolescent sau foarte tanar si dormi prea putin, iar in prezent nu observi efectele negative, mai tarziu memoria ta nu va mai functiona la fel de bine ca in cazul adultilor care au dormit constant suficient.

In plus, daca nu dormi, vei fi predispus la diabet de tip 2, hipertensiune arteriala (metabolismul incetineste si nivelul hormonului de stres cortizol creste) si la reactii emotionale disfunctionale in situatii stresante. Pentru persoanele care nu dorm destul un element care ar putea fi doar o problema cotidiana, se poate transforma untr-un element care produce mult stres pentru ca sensibilitatea este crescuta, astfel apare un cerc de elemente care se autoalimenteaza: daca esti stresat, ajungi sa ai un somn prost, poate prea scurt, ceea ce te face sa reactionezi si mai puternic si sa fii si mai stresat.

Ce se intampla daca dormi prea mult?

Intre 1998 si 2004 s-au studiat peste 10 000 de persoane intre 42 si 81 de ani pentru a observa corelatii intre tiparul de somn si riscul de accident vascular cerebral (AVC); cercetatorii au descoperit ca 7 din 10 persoane dorm intre 6 si 8 ore pe zi, unul din zece dormind mai mult de 8 ore pe zi, de obicei persoanele care dorm mai mult sau mai putin sunt femei, in varsta si mai putin active decat media.

Rezultatele studiului arata ce cei care dorm mai mult au cu 46% mai multe sanse sa aiba la varsta adulta un AVC, iar riscul creste pentru cei care nu au un tipar regulat, adica pentru cei care uneori dorm prea mult si alteori dorm prea putin.
Cercetatorii spun ca nu este clar totusi daca prea mult somn este o cauza sau un simptom al problemelor cardiovasculare.

Un alt efect al somnului in exces este imbatranirea prematura a creierului, pentru adultii care au dormit prea mult timp de aproximativ 5 ani, creierul este mai batran cu 4 pana la 7 ani. Pe langa o memorie mai proasta, viteza de reactie mai slaba, capacitatea de a folosi vocabularul mai scazuta, daca dormi prea mult esti si predispus la inflamatie cronica.
Moderatia este solutia si cand este vorba despre somn, asa cum moderatia este solutia in tot ceea ce facem sau consumam, pentru a asigura o buna calitate a vietii.