Consumul de alcool si creativitatea
Probabil am auzit cu totii de artisti care sub influenta bauturilor alcoolice au realizat cele mai bune lucrari, asadar credinta populara conform careia daca ai consumat ceva sigur iti vine o idee, devii mai creativ, este destul de veche, insa este prima data cand este verificata din punct de vedere stiintific.
Un experiment realizat recent a verificat efectul consumului moderat de alcool asupra capacitatii de rezolvare de probleme in mod creativ. Subiectilor li s-a indus o alcolemie de 0.75 dupa care au fost supusi testarii, cei care erau sub influenta alcoolului au rezolvat mai multe sarcini intr-un timp mai scurt, si au raportat solutiile gasite ca fiind rezultatul unei intuitii care a aparut brusc.
Rezultatele sunt interpretate din perspectiva felului in care subiectii au fost capabili sa isi controleze atentia: pentru problemele care duc la un impas sau la un rezultat incorect, pentru a gasi solutia este nevoie de gandire divergenta si de capacitatea de a depasi fixatia asupra propriilor rezultate gresite gasite anterior.
Asadar pentru rezolvarea acestui tip de probleme este nevoie de un control redus, astfel incat individul sa aiba momente de intuitie brusca, subiectii care nu consumasera nimic au folosit metode mai sistematice, au dezvoltat strategii de rezolvare, in timp ce cei care bausera alcool au asteptat ca solutia sa le sara in ochi.
Beneficii neasteptate
O alta cercetare scoate in evidenta alte beneficii al consumului de alcool: consumul moderat de bauturi alcoolice ar putea sa ajute o persoana sa observe schimbari minore in plan vizual.
Experimentul a folosit 2 grupe de subiecti, una care a consumat vodka cu suc de merisoare pana s-a ajuns la o alcolemie de 0,08, si una care nu a consumat nimic; ambele grupe au fost testate, sarcina fiind sa gaseasca mici schimbari in imagi foarte asemanatoare.
Rezultatele au fost surprinzatoare, ambele grupe au gasit acelasi numar de mici schimbari, insa cei care consumasera alcool le-au gasit mai repede; explicatia cercetatorilor a fost ca grupele au folosit strategii foarte diferite pentru a le gasi: cei care nu consumaresa alcool au folosit o metoda sistematica, orientandu-si atentia din partea stanga sus a imaginii, urmarind schimbarile si facand in permanenta comparatii intre imagini; grupa care a consumat alcool nu a folosit nici o metoda, pur si simplu se uitau la imagini asteptand ca schimbarea sa le sara in ochi, obtinand astfel un timp mult mai bun.
Scopul cercetarilor nu este de a incuraja consumul de alcool sau de a sublinia ce beneficii aduce, ci de a sublinia ideea ca atunci cand cautam o solutie creativa sau mici schimbari in campul vizual este mai bine sa nu folosesti nici o metoda, sa nu cauti intentionat raspunsul, ci pur si simplu sa actionezi din impuls.